onsdag 19 december 2012

Lastbilsflak och barnvagn

Idag var planen att besöka Klong Nin Beach. Det var också dit vi beställde vår taxiresa tur & retur. Vår researrangör på hotellet tyckte inte att vi skulle ta tuk-tuk eftersom det var en bit att ta sig (ca två mil). Så vi väntade på taxin. Till småtjejernas stora förtjusning så var taxin inget annat än en liten lastbil. Eller åtminstone en stor bil med flak och tak! Uppe på flaket stod två bänkar, mitt emot varandra, så det var bara att hoppa upp!

Ellie var i vanlig ordning den enda som var fastspänd. Dock i vagnen, men bättre än inget! :)

Resan tog ungefär tjugo-trettio minuter, och vi kom överens med chauffören om hämtning sen eftermiddag. Lite konstigt kändes det allt eftersom de bilder vi sett av stranden visade en lång och bred strandremsa. Nu stod vi utanför en tegelmur med en trappa ner till en restaurang. Men, chauffören insisterade. Något tveksamma släpade vi all vår packning ner i restaurangen. Och mötes av en fantastisk utsikt!

Och långt där nere, stranden!
Så, vidare ner förbi baren och runt bord och stolar. Kånkandes. Och där, en bit bort, fick vi syn på skylten.

Bra! Då var vi på rätt väg! Men...

Det var en på plats handgjuten trappa i stupande riktning... Emil tog Ellie, Helle och jag packning och snorkelutrustning/fenor, och Rickard tog vagnen. Och så klättrade vi oss sakta nedåt.
Den branta trappan ledde ner till en av de vackraste stränder jag någonsin sett! In real life och på bild!

Högt där uppe ser ni Diamond Cliff Beach Bar & Restaurant. :)

Vi tog plats under solskydd med torkade palmblad och boade in oss.

Perfekt skugga! Där låg vi och läste/sov mellan bad/snorkelpassen i havet. Med en djungel i bakgrunden där apor satt och tjattrade. Häftigt!

Stranden var förutom oss näst intill folktom, men några fler vågade sig ner för sluttningen. Och de riktigt sken upp av synen de hade framför sig. The beach! Ett riktigt paradis!

Jag måste erkänna! Lite fundersamma var vi dock fortfarande över att stranden inte verkade stämma in på de bilder vi sett om Klong Nin Beach. Märkligt!

Efter några timmar kämpade vi oss upp för trappan igen. För lunch. En ganska dyr sådan, i baht mätt, men en jättebra restaurang. God mat och mycket trevlig personal! Och om inte annat är den värld ett besök för den oslagbara utsikten! :)

På restaurangen fick vi också veta att vi INTE var på Klong Nin Beach, utan på en strand efter den. Med det då uppenbara namnet Diamond Cliff Beach. Men, istället för att bli missnöjda med vår chaufför, så är vi väldigt glada över att han tog oss dit istället. Gav oss möjligheten att upptäcka denna pärla! En stjärna i himlen för honom!

Ellie gillade också restaurangen! Och att bada. Och att gräva i sanden (hon var helt täckt i sand, från topp till tå)!

Och att leka med pappa i skuggan! <3

När klockan så sakteliga närmade sig halv fem på eftermiddagen började det att mulna på. Molnen försvann och himlen blev djupt blågrå. Så vi klättrade återigen upp med all utrustning och satte oss i baren för en svalkande fruktdrink och färsk frukt. Bra idé!

Vare sig min mixed fruit shake, eller Emils watermelon shake gick hem hos lillflisan!

Som ni ser...

Och medan vi satt där och mös, jag med lilla stora Ebba i knäet, så öppnade sig himlen! Regnet vräkte ner!

Det gick knappt att se var havet slutade och var himlen tog vid! Snyggt!

Men lite fin solnedgång fick vi ändå innan taxilastbilen kom och hämtade oss! :)

Nu har vi varit och lämna in kläder på laundry service inne i byn, och jag noterar att jag aldrig tidigare sett några så glada personer som de som tog emot vår tvätt. Som om de var tacksamma över att vi valde just dem. För att tvätta våra kläder. Det ska jag ta lärdom av och reflektera över!

Nu har klockan nått läggdags, så lilla familjen kryper ner under dagen och tänker på den underbara dag vi fått njuta av idag. Hoppas er dag har varit lika bra som vår!